|
|
|
|
Bli Gjest - delta gratis!
|
Som gjest har du mange fordeler. Vi trekker frem uike tema fra e-læring og artikler som du kan lese gratis en periode. Du får nyhetsbrev når det skjer endringer.
...les mer
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Teamledelse - seminar c
|
Hvilken situasjon står jeg i som teamleder? Hvilke egenskaper har jeg som person? Hvilke utfordringer gir det meg? Les om seminar C i teambygging: Teamledelse.
...les mer
|
|
|
|
|
|
|
|
Lederutvikling med DISK®-modellen
|
I lederutvikling blir DISK®-MODELLEN brukt til å bevisstgjøre og utvikle ledere gjennom å øke deres sosiale og relasjonelle ferdigheter. Dette gjøres ved å legge forståelse om egen og andres atferds inn som en viktig del av opplæringen. Målsettingen er å gjøre lederne i stand til å skape bedre resultater gjennom å få egne medarbeidere til å trives og lykkes. Jo mer motiverte medarbeiderne er, desto mer effektive, produktive og delaktige blir de og desto bedre og raskere oppnår vi de resultater vi ønsker.
...les mer
|
|
|
|
|
Selvledelse – århundrets lederprosjekt
(bli gjest)
|
Jan Spurkeland om selvledelse: Det handler mer og mer om selvledelse og utstrakt delegering, og mindre og mindre om styring og kontroll. Kompetente medarbeidere trenger fullmakter og frihet – ikke skulderkikkende voktere. Derfor er det betydningsfullt at våre ledere evner å stole på folk og gjøre dem selvstendige.
...les mer
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gi motivasjon med tilbakemelding - RIS og ROS!
(bli abonnent)
|
Motivasjon handler om hva som gir energi til å sette i gang, opprettholde og endre atferd (oppførsel). Tilbakemelding er viktig for motivasjon. Tilbakemelding er som tømmene på hesten, det er disse vi bruker i den daglige ledelsen for å styre medarbeidere. I denne første artikkelen får du en grunnleggende innføring i tilbakemelding - hva som er viktig når du gir det til noen, og hva du må huske når du mottar.
...les mer
|
|
|
|
|
Gi ROS - det bygger selvtillit og gir energi!
(bli abonnent)
|
Det å bli verdsatt, få anerkjennelse og ros kan hjelpe mange med å komme i gang med - og gi energi til å fortsette med - bestemte handlinger. Ros er særlig viktig før og under opplæring. Med ærlig verdsettelse forstår medarbeidere at vi har tro på deres evner og potensiale. Slik kan de få selvtillit, mot og styrke til å utvikle seg videre. Les hvordan ros ga Johan Olav Koss og Norge en gullmedalje under OL.
...les mer
|
|
|
|
|
Skjema for medarbeidersamtale: B - evaluering av leder
(bli abonnent)
|
Tør medarbeideren å gi en oppriktig evaluering av leder i en medarbeidersamtale? Hvordan skape trygghet for evaluering av leder? Hvilke enkle spilleregler bør man ha?. Tåler lederen tilbakemelding? Her er et enkelt skjema som kan lette prosessen.Eksempelet er hentet fra opplæringsprogrammet for en hurtigmatkjede - men det kan lett tilpasses.
...les mer
|
|
|
|
|
|
|
|
"Individuell plan" - Prosjektoppgave ved grunnutdanningen i sykepleie
(bli gjest)
|
I vårt siste semester har vi fokus på sykepleierens ledelsesfunksjoner. I den forbindelse har vi, en gruppe på ti studenter, hatt som mål å samarbeide med bydel Grorud om innføring av individuell plan. Underveis har vi gjort oss mange tanker om ledelse, holdninger, motivasjon, endringsprosesser, etikken og lovverket.
...les mer
|
|
|
|
|
Mearbeidersamtale - skjema som lederen kan bruke
(bli abonnent)
|
Dette skjemaet er laget for at ledere skal kunne forberede seg på en medarbeidersamtale . Hensikten er både at du skal være selvkritisk, og tenke gjennom hvordan du kan gi medarbeideren bedre støtte - og at du skal tenke gjennom hvordan medarbeiderendin kan forbedre sin måloppnåelse.
...les mer
|
|
|
|
|
Behov og drivkrefter i mennesket.
(bli abonnent)
|
Hva er et behov? Hva drives vi av? Ja hva er egentlig drifter? Og hvor kommer følelser inn i bildet? Hva har dette med motivasjon å gjøre?
I denne artikkelen får du oversikt over viktige psykologiske begreper i motivasjonsteori.
...les mer
|
|
|
|
|
7 steg til superledelse
(bli abonnent)
|
Her beskriver vi den anerkjente 7 trinnsprosessen for å utvikle superledelse. Du finner en oppskrift i 7 trinn på hvordan du skal gå frem. Dette er teknikker som har hjulpet Johan Olav Koss, Lasse Kjus, og svært mange andre idrettsstjerner og ledere i næringslivet til å nå sine mål. Oppskriften viser til motivasjon, teambygging, målsetting, tilbakemelding, sosial støtte m.m. . Alt dette finner du nærmere beskrevet i egne artikler i e-magasinet. Vi ønsker deg lykke til!
...les mer
|
|
|
|
|
Opplæringsfilosofien til e-management
(bli gjest)
|
Hva er viktig for den som skal arrangere eller delta på kurs? Hvilke emner bør du kvalitetssikre hos din kursleverandør før du kjøper kurset? Hva med målsetning, dokumentasjon, innhold, gjennomføringsform, underholdningsverdi, effekt, resultatkrav, målsetninger, oppfølging av kurset og bedriften? Sjekk ut denne opplæringsfilosofien, så kan du sikre deg bedre effekt av kursene du kjøper.
...les mer
|
|
|
|