UTVIKLE:  SERVICE  LEDELSE  PERSON  DISK-TEST  KURS  OM OSS  e-KURS  FAQ 
Referanser Bli vår kunde SØK
 
Bruk av analyser og tester i organisasjonspsykologien - testmetoder. Back

Tester inntar en viktig plass i psykologien når det gjelder å undersøke blant annet evner, personlighet, interesser, holdninger osv. Med andre ord målinger av individuelle forskjeller m.h.t. ulike egenskaper. Hvilke viktige begreper er det nyttig å vite om, og hvordan arbeides det vitenskapelig med tester?

Bruk av tester i organisasjonspsykologien -

Testmetoder

Hovedkilde:  «Arbeids- og organisasjonspsykologi»  av Odd H. Zahl-Begnum og Susanne Begnum

 

Tester inntar en viktig plass i psykologien når det gjelder å undersøke blant annet evner, personlighet, interesser, holdninger osv. Med andre ord målinger av individuelle forskjeller m.h.t. ulike egenskaper. Det eksisterer stor variasjonsrikdom når det gjelder psykologiske tester. De fleste tester kan defineres slik:

 

En test er en systematisk fremgangsmåte for å sammenligne to eller flere personers atferd.

Ut fra denne målte atferd trekkes slutninger eller konklusjoner med hensyn til de ulike egenskapene.

 

Tester skal tjene to forhold:

 

* De skal beskrive sentrale sider ved personen slik den er i dag.

 

*De skal antyde med en viss grad av sannsynlighet hvordan personen kommer til å være i fremtiden.

 

Det mangfoldet av tester som er blitt utviklet innenfor psykologien i årenes løp, kan klassifiseres i to hovedtyper:

 

 

* Evnetester eller tester på maksimumsprestasjoner. Her måles yteevne når det gjelder bestemte egenskaper eller ferdigheter. Best kjent er intelligenstester.

 

 

*  Tester på typisk atferd, det vil si tester som måler den typiske være- eller reaksjonsmåten til et menneske, f.eks. personlighetstester.

 

De hyppigste anvendte tester i arbeidspsykologisk sammenheng er:

 

*            intelligenstester

*            personlighetstester

*            holdningstester

*            interessetester

 

Det er en økende tendens til å



Du må være registrert som abonnent for å kunne lese hele artikkelen.


Author: Øystein Hauglie
Date: 2/27/2015
    Skriv ut

 Tips en venn

Avsenders e-post:
 
Mottakers e-post: