I denne artikkelen tar vi for oss konflikter og strategier for løsning av dem ut fra hvilket nivå de er på. Artikkelen er ment som en grunnleggende innføring i konflliktperspektivet, slik at du lettere kan avdekke konflikter mellom personlige mål og organisasjonens mål, mellom personer og gruppen, mellom grupper og mellom individer i gruppen.
Definisjon: En person, personer, eller grupper er i konflikt når de kjenner seg forhindret, blokkert, irritert eller frustrert av en annen part.
Van der Vliert (1984)
|
Folk vil alltid oppleve konflikter, men som regel kan vi snakke ut om dem. Noen ganger kan vi ha behov for hjelp til å løse konfliktene. Dette gjelder særlig dersom konfliktene har utviklet seg til et nivå der bedriftens og personenes interesser er truet. For å håndtere konflikter er det viktig å kjenne til målsetningen med konflikthåndtering og de ulike konfliktnivåene. Når du kjenner til dette, vil du forstå de ulike strategier for å løse konflikter.
Du må være registrert som abonnent for å kunne lese hele artikkelen.
|
Skrevet av:
Øystein Hauglie
Dato:
27.02.2015
|