UTVIKLE:  SERVICE  SALG  LEDELSE  PERSON  DISK-TEST  KURS  OM OSS  e-KURS  FAQ 
Referanser Bli vår kunde SØK
 
Kurs: Grunnlaget for ledelse: De fire "S-ene" Back

Ledelse innebærer å ta beslutninger. Å ta gode beslutninger er å gjøre gode valg. For å kunne gjøre gode valg må ledelsen

  • Ha et bevisst mål , en hensikt
  • Skaffe seg informasjon om ulike alternativer
  • Ha minst tre alternativer å velge mellom
  • I ettertid være oppmerksom på signaler om at man kan ha gjort feil valg.
  • Være villig til å justere kursen iht signaler fra omgivelsene (?omvalg)

Kurs: Grunnlaget for ledelse: De fire S? ene*

Å lede innebærer å ta beslutninger. Å ta gode beslutninger er å gjøre gode valg. For å kunne gjøre gode valg må man

  • Ha et bevisst mål , en hensikt
  • Skaffe seg informasjon om ulike alternativer
  • Ha minst tre alternativer å velge mellom
  • I ettertid være oppmerksom på signaler om at man kan ha gjort feil valg.
  • Være villig til å justere kursen iht signaler fra omgivelsene (?omvalg).

I dette kurset gjennomgår vi systematikken i å ta beslutninger for en gruppe og sammen med dem.  Vi viser hvor viktig motivasjon og tilbakemelding er i de ulike fasene, og hvilke mennesksy som bør ligge til grunn for utvikling av selvledelse og superledelse.

Tema

  1. Sett mål
  2. Sett i gang
  3. Sjekk resultat / reaksjon
  4. Styr videre (Stoppe, Svinge, Sette fart ?)

Viktige valg for deltagerne på kurset:

 

Velg å:

  • Stille spørsmål ved deg selv og dine hensikter
  • Akseptere deg selv, selv om du ikke liker alt du oppdager
  • Definere din personlige hensikt
  • Definere målet med virksomheten din
  • Lære deg om andre mennesketyper, slik at du kan forstå andre

1: Sette mål

Velg å finne ut av dine personlige mål:

  • Hvilken DISK stil bruker du mest?
  • Hva er dine vanligste mål?
  • Hva ønsker du å oppnå med det du gjør.
  • Hvilken type er du?
  • Hvordan virker du på andre?
  • Hvilken rolle tar du oftest i en gruppe mennesker?
  • Hva vil du oftest oppnå med/gjennom andre folk?

Velg å finne ut av hensikten med ideen og produktet ditt

  • Hva er hensikten?
  • Hvilke problemer løser det?
  • For hvem?
  • Hva kan de tjene på det?
  • Hva erstatter det?
  • Hvilke nyttige bi-effekter kan det ha?

Velg å finne ut av hva du skal oppnå med din ide:

  • Hva vil jeg ha ut av dette?
  • Hva skal jeg tjene?
  • Hvilke status vil jeg oppnå?
  • Hvilke markedsposisjon?
  • Sammen med hvem?
  • Når?

2: Sette i gang (nå målet)

Velg å:

  • Være kritisk til den fremgangsmåten du har benyttet tidligere
  • Skaffe deg mer enn en alternativ fremgangsmåte ? flere valg
  • Lage en plan med delmål
  • Ha klart for deg hvilke respons/ resultat du ønsker i hvert ledd av planen
  • Ta de små endringene først
  • Starte med det enkle og kjekke.
  • Motivere deg selv med belønninger
  • Skaffe deg tilbakemelding/kritikk som en del av planen

3: Sjekke resultat / reaksjon

Velg å:

  • Være åpen for tilbakemelding
  • Måle effekten av det du gjør
  • Be om konstruktiv kritikk
  • Være ydmyk for at andre oppfatter verden annerledes enn du
  • Få bekreftelse på hvorfor du nådde ditt mål ? eller forklaring på hvorfor ikke.
  • Bruke mer av den adferden som virker
  • Korrigere deg selv
  • Se på fiasko/ tilbakesteg som nyttig tilbakemelding og verdifull erfaring ? ikke et nederlag.

4: Styre videre (Stoppe, Svinge, Sette fart ?)

Velg å:

  • Ta kritikk på alvor ? ved å endre dine handlinger
  • Ta ros på alvor ? ved å gjøre mer av de riktige handlingen
  • Gi deg selv ris og ros
  • Være tydelig overfor andre
  • ? gi tilbakemelding, men vær spesifikk og konstruktiv.


Author: Nicolay Leganger
Date: 3/5/2005
    Skriv ut

 Tips en venn

Avsenders e-post:
 
Mottakers e-post: