De fleste organisasjoner har en formell hiararkisk oppbygging. Dette sikrer oversikt og enhetlig framdrift hvis rapportering og målstyring fungerer.
Basis i denne form for organisering er at roller, funksjoner, ansvarsområder og arbeidsoppgaver er forstått og akseptert av alle.
Ulempene oppstår oftest som en følge av at fordelene overdrives. Rollemønsteret blir tillstivnet. Gamle funksjoner blir vanskelig å videreutvikle og nye møter motstand.
Forholdet mellom ansvarsområdene blir gjenstand for konflikter og suboptimalisering, og medarbeiderne klamrer seg til arbeidsoppgaver som ikke tjener organisasjonens mål lenger. Siden organiseringen er formell blir det vanskelig å kommunisere om de elementer som fungerer dårlig.
Teambygging motvirker de dårlige sidene ved formell hierakisk organisering.
Den energilekkasjen som oppstår i en formell organisasjon kan gjenopprettes gjennom teambygging. Teambyggingen tar sikte på å framheve den individuelle personen og øke forståelsen for at forskjellighet er et gode for en samlet effektivitet. Teambygging skal gi opplæring i kommunisere om det som er vanskelige sider ved samhandling, og i å forhandle om oppgaver og felles oppfatning av overordnet mål.
Teambygging tar sikte på å skape et klima med større muligheter for personlig vekst og dermed en orgasisasjon med større kunnskapstilfang som reagerer hurtigere på forandringer.
Teambygging komplenterer den målstyrte organisasjonen.
Balansert organisasjonsutvikling tar hensyn både til de forretningsmessige og de sosiale/psykologiske sidene ved bedriftens fungering.
Lederforventninger
Kartlegging av
bestående kultur
Forretnings Forandringsplaner Medarbeider
utvikling utvikling
Kartlegging av
markedsmuligheter
Strategiske
handlinger
2. Hva er teambygging?
Teambygging er å jobbe med den uformelle siden av en organisasjon. Det som ikke er direkte forretningsdrift,
eller en del av systemene og strukturen i organisasjonen.
Teambygging er å jobbe med de uformelle samhandlings- og kommunikasjonsmønstrene. De som oppstår fordi vi er de
personene vi er.
Teambygging er kompetanseavhengig av ferdigheter til å forstå og gjøre noe med samhandlings- og kommunikasjonsmønstrene i organisasjonen.
Teambygging
Fra Til ny
Praksis Praksis
Forretningsdrift
3. Organisasjonens fire dimensjoner:
Hvor hentes effektivitet konkurransekraft og utvikling fra i organisasjonen?
Kompetanse og Samhandlings-
motivasjon forhold
Individ Gruppe
Maskiner Regelverk
Teknologi Forretnings-
systemer
4. Teambyggingsproduktene
Seminar A, to dager, innføring i teambygging
Hva er teambygging?
Elementene i teambygging
Hvem er jeg?
Hvem er vi som team? |
les mer om a-seminaret
Seminar B, tre/fire dager, teambygging i praksis
Hva er organisasjonens/teamets kulturelle, -sosiale og psykologiske status?
Tilpassede øvelser -bli kjent
-polarisering
Betraktningsmodeller -forskjellighet
-trygghet
Veiledning -kreativitet
-observasjon
Rådgivning -tilbakemelding
Tilbakeføring til organisasjonen. |
les mer om b-seminaret
Seminar C, tre dager, ledelsesutviklilng/samarbeidstrening
Hvilken situasjon står jeg i som leder?
Hvilke egenskaper har jeg som person?
Hvilke utfordringer gir det meg? |
les mer om seminar C